Bankhelpdeskfraudeur aangehouden

Middelburg – Na een aantal maanden onderzoek te hebben gedaan naar bankhelpdeskfraude heeft de politie een 25-jarige verdachte aangehouden.

Het cyberteam van politie Zeeland-West-Brabant deed sinds december 2021 onderzoek naar geldstromen en andere digitale gegevens nadat (in ieder geval) vijf benadeelden aangifte deden. Hierbij kwam een verdachte in beeld. Deze man is woonachtig in Assen. Hij is dinsdagochtend in Groningen aangehouden door de politie. De woning waar hij verbleef, en een woning in Assen, werden doorzocht door de politie. Dit gebeurde onder leiding van een rechter-commissaris. Tijdens die doorzoekingen zijn verschillende goederen, waaronder gegevensdragers, in beslag genomen.

De komende dagen wordt de verdachte gehoord door rechercheurs. Aan het eind van de week wordt de verdachte voor de rechter-commissaris geleid. Die bepaalt of de verdachte langer vast moet blijven zitten.

Een bankhelpdeskfraudeur gaat als volgt te werk: Slachtoffers worden telefonisch benaderd met de mededeling dat er verdachte transacties plaatsvinden op hun bankrekeningen. De nep-bankmedewerker vertelt hen dat er direct actie moet worden ondernomen. Door middel van slinkse oplichtingstrucjes worden zij bewogen om hun privé-gegevens aan de zogenaamde helpdeskmedewerker te geven. Dit kan gebeuren omdat de slachtoffers het programma ‘Anydesk’ op hun computer moeten downloaden. Via Anydesk krijgt een oplichter toegang tot de computer van zijn slachtoffers. De nep-bankhelpdeskmedewerker sluist vervolgens het geld van de slachtoffers door naar ‘beveiligde bankrekeningen’. In werkelijkheid wordt het geld doorgesluisd naar een rekening waar de verdachte bij kan. Op die manier komt de fraudeur in het bezit van het geld van de benadeelde.

Let goed op als u benaderd wordt door een zogenaamde bankmedewerker. Echte bankmedewerkers vragen namelijk nooit om programma’s te downloaden, of om uw pincode aan hen te geven. Trap hier dus niet in! De meeste mensen die door dit soort oplichters benaderd worden betreffen oudere mensen. Ons advies is dan ook om oudere mensen in uw omgeving te waarschuwen voor dit soort praktijken. Wanneer u een telefoontje niet vertrouwt is het zaak om direct op te hangen en eventueel uw bank zelf te benaderen en door te geven wat u overkomen is.

Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Verder zijn ze handig in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over hun slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank, een instantie, uw dochter of zoon of een andere zogenaamde bekende die u vertrouwt. Het zijn vaak onverwachte, ongebruikelijke verzoeken en bijna altijd voorzien van spoed. Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit. Ga hier niet in mee en verbreek meteen de verbinding, dat is helemaal niet onfatsoenlijk!