Via QR-code terug in de tijd op historische plekken in Middelburg

Stel, je staat op de Markt in Middelburg, of in de Kuiperspoort, of op het Abdijplein en je wilt meer weten over de geschiedenis van de plek waar je bent. Dat kan vanaf nu eenvoudig door met je telefoon een QR code te scannen op een bordje dat daar staat met historische informatie. Je ziet dan een 3D-filmpje met bewegende beelden van hoe het er lang geleden daar uitzag. Alsof je zojuist uit een tijdmachine bent gestapt.

Door de digitale beelden kun je naar de Markt in 1540, de Kuiperspoort in 1642 en het Abdijplein in 1940. Wethouder Eduard Smit van Middelburg nam het project maandag officieel in gebruik door zijn telefoon voor de QR-code op de Markt te houden. “Ik zie op mijn telefoon dat ooit op de Markt een knots van een kerk heeft gestaan, de Westmonsterkerk. Daar kun je tegenwoordig helemaal niets meer van zien. In de Kuiperspoort beleef je hoe het er daar in de Gouden Eeuw uitzag, met mensen die kuipen, tonnen, door de straat rollen. Op het Abdijplein zie je de verwoesting door de brand die een groot deel van de Middelburgse binnenstad in as legde na beschietingen en een bombardement op 17 juli 1940.”

“Zo spectaculair mogelijk”

De ‘digitale terug in de tijd-ervaring’ is gemaakt door het bedrijf Timescope in Parijs. Directeur Adrien Sadaka: “We hebben dit soort projecten ook al in andere steden gedaan. We stellen hierbij altijd drie eisen: ten eerste: het moet historisch kloppen. Daarvoor maken we gebruik van de historische kennis die ter plekke aanwezig is. Ten tweede: de digitale informatie moet gemakkelijk toegankelijk zijn, ook voor mensen die niet zo handig zijn met een smartphone. En ten slotte moet het er zo spectaculair mogelijk uit zien.”

“Prachtig om te zien”

Volgens historicus Peter Blom van het Zeeuws Archief, dat Timescope met historische gegevens terzijde stond, is het bedrijf daar volledig in geslaagd. “Het is prachtig om deze beelden te zien. Op deze manier wordt geschiedenis heel levend.”

Het project is mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van het Interreg North Sea Region CUPIDO project.

Foto: Directeur Adrien Sadaka van Timescope (links) en wethouder Eduard Smit van Middelburg onthullen de QR-code op de Markt (foto: Adrie Boxmeer)