“Ik krijg tranen in mijn ogen als ik zie hoe het NS-station er nu bij staat”

De gemeente Middelburg wil dat NS en ProRail vaart maken met de restauratie van het station in Middelburg. In de gemeente is er irritatie omdat er zo weinig schot zit in de opknapbeurt van het Rijksmonument. De planning wordt bemoeilijkt doordat zowel de NS, als Prorail, als de gemeente dingen moeten regelen voordat de werkzaamheden kunnen beginnen.

Fractievoorzitter Arjan Beekman van de ChristenUnie maakt van zijn hart geen moordkuil. “Ik krijg tranen in mijn ogen als ik zie hoe het station er nu bij staat. Kan de wethouder NS en ProRail niet bewegen om snel te beginnen met de restauratie?” Dat wil wethouder Eduard Smit (Lokale Partij Middelburg) maar al te graag. Hij is verantwoordelijk voor het cultureel erfgoed van Middelburg en moet uiteindelijk de vergunning voor de restauratie verlenen.

Rijksmonument

Smit: “Het station stamt uit 1872, het bestaat dit jaar 150 jaar. Omdat het een rijksmonument is, mag er aan de buitenkant niet veel worden veranderd. Maar wij zijn ook heel voorzichtig met de binnenkant. Zo willen we dat bij de noodzakelijke vernieuwing van de fundering zoveel mogelijk het oorspronkelijke fundament wordt gebruikt.”

“Klokken staan weer gelijk”

De planning van de renovatie is een subtiel samenspel tussen de gemeente Middelburg, NS en ProRail. Met name de taakverdeling tussen beide laatste organisaties is ingewikkeld en kost veel tijd. Oktober vorig jaar presenteerden Middelburg, NS en ProRail een grootscheeps restauratieplan: de fundering moest vernieuwd, de overkapping gerenoveerd en de perrons opgehoogd. Bovendien moet er een andere indeling komen van het gebouw en de omgeving. Nu, een jaar later is de overkapping ter hand genomen, maar dat is het dan ook.

Heel zorgvuldig

Desondanks is Smit nog enigszins optimistisch. “Vorige week heeft er nieuw overleg plaatsgevonden tussen de gemeente, NS en ProRail. De klokken staan weer gelijk en we gaan verder.” Het betekent overigens niet dat de restauratie binnenkort van start gaat. Smit: “We moeten het vanwege het monumentale karakter van het gebouw echt heel zorgvuldig doen. Ik verwacht dat de werkzaamheden in 2024 kunnen beginnen.”

Een woordvoerder van de NS zegt vanwege die zorgvuldigheid de vergunning voor de restauratie nog niet te hebben aangevraagd. Hij benadrukt dat het overleg met Middelburg en ProRail tot nu goed verloopt. “Ik hoop dat dit, ondanks de frustratie bij de gemeente, zo blijft.”

Foto: Omroep Zeeland